Tema meseca za maj je SLOBODA

“Budi kao gušter: uvek spreman da odbaciš svoj rep!”

Sloboda je fenomen koji je neizbežno vezan za politiku, religiju, ekonomiju, sociologiju, istoriju….. Zapravo, nema nijednog polja ljudskog delovanja u kojem možemo da zaobiđemo pitanje slobode. Verovatno zato što je ona jedna od osnovnih odrednica ljudskosti! Ljudsko biće se upravo kroz slobodu razlikuje od ostalih bića koja su determinisana nužnošću.

Kroz istoriju, svi filozofi su na neki način doticali temu slobode. Na ovom linku možete pročitati tekst profesora Telebakovića sa Fakulteta političkih nauka u Beogradu, u kojem su predstavljene osnovne ideje o slobodi kod raznih mislilaca kroz vekove. Posebno bismo voleli da podsetimo na humanističkog psihologa Eriha Froma čija su dela znatno doprinela razumevanju fenomena bekstva od slobode. On je govorio o tome kako se ljudsko biće, prolazeći kroz proces individualizacije (oslobođanje od primarnih veza i uticaja okruženja), istovremeno suočava sa izdvojenošću, nesigurnošću i bespomoćnošću. Priča koja se ponavlja već hiljadama godina – pojedinac koji ima izbor da sledi unutrašnji glas koji ga najčešće vodi u novo i neizvesno, putem kojim ne koračaju mnogi, ili da ostane u zaklonu, deo neke veće grupe, ušuškan među mnoge slične njemu.

outdoors-3293350_1920

 

Naizgled, ova dilema ne dopušta srećno rešenje – ili sledim svoj unutrašnji glas, sama i izolovana, ili odustajem od svog unutrašnjeg glasa, ali imam doživljaj pripadanja zajednici. S jedne strane imam potrebu da se razvijam, rastem, otkrivam život, a s druge strane imam potrebu da budem bezbedna, ušuškana, sigurna…. Ovaj unutrašnji konflikt ne može da se reši u okviru filozofskih i psiholoških okvira koji su istorijski postavljani, ali rešenje nudi savremena nauka koja poslednjih godina prevazilazi materijalističke okvire u kojima je nauka vekovima funkcionisala. Sve više je fizičara, biologa i drugih naučnika čiji rad sagledava ljudsko biće kao fenomen neodvojiv od svega što postoji. Otkrića u nauci u vezi sa materijom, česticama. energijom.. upučuju na to da je potrebno da se preispita ideja o tome šta je čovek. Ako sam ja energija, onda nigde nisam sama! Izbori koje pravim da sledim svoj unutrašnji glas me ne odvajaju, ne izoluju, već me, zapravo, spajaju sa SVIM.

Vreme u kojem živimo nam postavlja izazov da upoznamo sebe na nov način. Mi to možemo a i ne moramo da radimo. Ali deca koja danas odrastaju i deca koja se rađaju u ovom vremenu neće imati izbora. Život će ih dovoditi u situacije u kojima će morati da ispituju svoje granice, da prevazilaze ono što nisu, da bi opstali u svetu koji će od njih tražiti više nego što im mi trenutno dajemo.

I zbog sebe i zbog dece koju vaspitavamo i obrazujemo, moramo da prevazilazimo sve ono što nas odvaja od unutrašnje slobode: navike, strahove, predrasude… Ubrzano se dešavaju promene koje ne čekaju da se mi polako prilagođavamo. Došlo je vreme “ili-ili”, biti ili ne biti… Ono što život očekuje od nas je sjajno predstavljeno u jednoj zen misli: “Budi kao gušter, uvek spreman da odbaciš svoj rep!” Setimo se te mogućnosti kada budemo u situaciji izbora!

Izvor: deteplus.rs, 01. maj 2012.

Similar Articles

Predstavljamo knjižaru C... Knjižara Calypso je na izgled obična knjižara, ali sve u njoj i u vezi sa njom nas je navelo da poželimo  da je predstavimo na našem sajtu
“Tip, tap” i ... Aktivnosti koje predstavljamo usmerene su na razvoj kognitivnih sposobnosti kod dece. U razvoju kognitivnih sposobnosti veoma je važan manuelni rad, a prvenstveno rad prstima. Nauka kaže da se
Šta znači primenjivati ... Poslednjih godina se dosta koristi izraz “holističko obrazovanje”. Postao je jedan od onih termina koji se često koriste da bi se naglasilo da je to što radimo
Priprema predškolaca za ... Za vaspitače je često pitanje kako da predškolce pripreme za polazak u školu, za čitanje i pisanje, a da se ne bave oniim što će učitelji raditi
Program rada studijske gr... I u 2013. godini, Studijska grupa za Valdorf pedagogiju nastavlja da se sastaje svakog drugog četvrtka u OŠ „Sveti Sava“ na Vračaru, Makenzijeva 42 (ulaz iz dvorišta
“Zašto Valdorf?... Moto Marin Valdorf škole u SAD je “Probudimo radost učenja”. Zapravo, moglo bi da se kaže da je to moto svih Valdorf škola. Način na koji se
Napravite sa decom –... Kod dece od ranog uzrasta možemo da razvijamo ljubav prema čitanju tako što se na razne načine bavimo knjigama. Jedan od tih načina je pravljenje obeleživača za
Svetski dan učitelja UČITELJICA Učiteljica – to ti je kao nekoliko osoba u jednoj ženi: lekar, psiholog, trener, biolog, sve su to likovi njeni. Učiteljica sve o tebi zna i
O Valdorf pedagogiji u em... Prilog pogledajte ovde   Izvor: deteplus.rs, 25. maj 2014.
Konkurs za nagradu Žana ... Fondacija Uhvati život raspisuje konkurs za nagradu Žana Borisavljević za doprinos razvoju obrazovanog društva u kojem se neguju ljudske vrednosti za 2016. godinu   Nagrada je ustanovljena