Tema meseca za maj je MAŠTA

Sećate li se nekih svojih maštarija iz detinjstva?

Možda nije važno prisetiti se nekih konkretnih stvari o kojima ste maštali, već stanja u kojem ste tada bili, osećanja koja su se širila vašim bićem.

Maštanje nas prebacuje iz ograničenog u neograničeno, iz mogućeg u nemoguće, otvara u nama prostor u kojem se naša duša širi i hrani nekim svetlosnim energijama koje ne postoje nigde drugde do u činu maštanja.

Kao deca, mi obitavamo u svetu mašte prirodno, bez napora. Jednostavno, prirodan proces razvoja nam daje tu mogućnost da temelje svojih kognitivnih sposobnosti, inteligencije i kreativnosti gradimo kroz maštu. Danas, na žalost, taj prirodan proces razvoja često biva poremećen mešanjem odraslih koji decu guraju iz sveta mašte. Naravno, to ne radimo namerno, već iz najboljih namera, u želji da deci obezbedimo što bolje uslove za razvoj.

Nekako, ceo svet je u žurbi, brzina je postala imperativ. Imamo brz internet, brzo biranje telefonskih brojeva, cilj je da sve što brže dešava. Pa onda i decu guramo da krenu ranije u školi, ne bi li je brže završili, da počnu sa pisanjem i čitanjem što ranije, ne bi li brže ovladali ovim veštinama, da što pre krenu da uče neki strani jezik, ne bi li ga brže progovorili… Kupujemo im sofisticirane “multipraktik” igračke, ne bi li brže razvili razne veštine, pitamo ih za mišljenje u vezi sa svim i svačim, ne bi li brže naučili da donose odluke… E, pa to ne ide tako!

Deci koja odrastaju u ovom vremenu, komercijalizacija detinjstva ubija maštu! Životi su im toliko ispunjeni predmetima, programima, dešavanjima, raznim edukativnim sadržajima, da nemaju prilike da maštaju.   Mi odrasli plasiramo deci ideje o tome šta je lepo, slatko, čarobno… Kroz filmove, reklame, TV… Mi im stvaramo likove “iz mašte” o kojima oni onda mogu da maštaju. Pa onda oni često maštaju o tome da dobiju neku igračku, da izgledaju kao neka “zvezda”, da koriste svetlucavu šminku, da slave rođendan na nekom popularnom mestu… Ali to nije mašta, to su želje koje se razvijaju kao posledica života koje dece danas vode, upravljani željama odraslih.

kite-2521627_1280

Mašta ima veze sa “izmišljanjem”, sa kreativnošću, sa nečim što je veće i više od onog što je vidljivo. Da bi dete maštalo, potrebno je da ima prostora za maštu. Da ima vremena, da ima prilike, da ima kontakt sa prirodom. Jer priroda, zapravo, daje najbolji “materijal” za maštanje.  Boravak u prirodi dovod decu u kontak sa prirodnim snagama stvaranja. Za razliku od svake igračke, kompjutera i bilo kakvog predmeta koji je čovek napravio, priroda je nešto što je veće od čoveka i ta veličina zove maštu iz nas da se pokrene. Zvuk vetra, igra senki, šuštanje lišća, žubor potoka, zujanje pčela, dodir trave, miris zemlje… su hrana za maštu.

Pa hajde da ovog meseca probamo da damo sebi priliku, da se otvorimo za elemente, da se povežemo sa zemljom kojom koračamo, da podignemo pogled noću i povežemo se sa zvezdama, da se zagledamo u lišće i travu, bez žurbe, onako jednostavno, samo da gledamo… To će nas osnažiti, okrepiti i učiniti da usporimo dovoljno da možemo da maštamo. A kad se mi prisetimo kako je lepo maštati, onda će nam biti lakše da “raskrčimo” put deci do zdravog maštanja.

Izvor: deteplus.rs, 01. maj 2013.

Similar Articles

Predstavljamo…Milu! Na temu Moja mašta smišlja svašta – pomislila sam – ko bi bio bolji sagovornik od Mile. U vrtiću je uvek puna ideja za razne igre, uvek
5. oktobar – svetsk... Izvor: deteplus.rs, 05. oktobar 2012.
Konkurs za nagradu Žana ... Fondacija Uhvati život raspisuje konkurs za nagradu Žana Borisavljević za doprinos razvoju obrazovanog društva u kojem se neguju ljudske vrednosti za 2016. godinu   Nagrada je ustanovljena
Škola ubija kreativnost Zabavno i istinski nadahnjujuće izlaganje Sir Ken Robinsona o sistemu školstva koje bi trebalo da neguje (umesto da potcenjuje) kreativnost. http://www.ted.com/talks/lang/eng/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html Napomena: Ukoliko želite da pratite izlaganje
Napravite sa decom lutke ... Sećate li se lutki od papira koje ste isecali kao deca? Cicin kutak u Politikinom zabavniku? Obucite Maju? Ovih dana kada, zbog niskih temperatura, verovatno provodite dosta
Gradivne imenice – ... Koristeći bajku “Snežana i sedam patuljaka”, Slavica Radojičić je napravila primer časa na kojem se obrađuju gradivne imenice u četvrtom razredu. OVDE možete preuzeti pripremu a OVDE prezentaciju.   Izvor:
Razvojne faze po filozofi... U Valdorf pedagogiji, razvoj ljudskog bića se posmatra u periodima od po 7 godina, a u smislu razvoja elemenata trojstva u ljudskoj prirodi – volje, osećanja i
Tema meseca za maj je MA... Sećate li se nekih svojih maštarija iz detinjstva? Možda nije važno prisetiti se nekih konkretnih stvari o kojima ste maštali, već stanja u kojem ste tada bili,
Priredba – deca iz ... U OŠ “Sveti Sava” u Beogradu, ove godine je pokrenut produženi boravak za učenike 3. i 4. razreda koji organizuje English Book. Učiteljice Tamara Todorović, Sanja Živković
Šta znači primenjivati ... Poslednjih godina se dosta koristi izraz “holističko obrazovanje”. Postao je jedan od onih termina koji se često koriste da bi se naglasilo da je to što radimo