Tapšalice

Marijana Milošević Simić iz Multimedijalne muzičke radionice piše o igri koja je uglavnom zaboravljena, a koja je veoma važna za razvoj kooridnacije i motoričkih veština kod dece.

Kada sam ja bila dete, jedva sam čekala veliki odmor da istrčimo napolje i da igramo lastiš ili neku od tada popularnih tapšalica. “Son makaron” je bila jedna od najpopularnijih igara, sa tekstom koji je umeo da varira od škole do škole, i za koji nismo znale šta znači. I da li uopšte nešto znači. Ipak, to je bilo potpuno nebitno, važno je bilo da nas bude što više i da se zabavimo. Danas ćete retko gde videti decu da igraju ovu ili neku drugu tapšalicu iako je Son makaron decenijama bila popularna u svim krajevima sveta.

Tapšalice su igre koje najčešće uključuju pokrete rukama, konkretno dlanovima i nadlanicama, u paru ili grupi, uz stihove u rimi koji ne moraju imati smisla. Često se tapšalice izvode i uz tekstove brzalica ili razbrajalica, a neretko i uz pevanu pesmu. Tada ovi pokreti imaju ulogu koreografije. Takođe, pokreti mogu da uključuju i udarce o druge delove tela, pucketanje prstima, okrete, korake. Ipak, najčešće se sve svodi na jedan obrazac u pokretima koji se ponavlja i koji sa svakom novom grupom stihova ide u sve bržem tempu.

Ove igre imaju duboke korene u etnomuzikologiji i deo su folklora gotovo svih kultura sveta. Najčešće ih igraju deca do 10 godina, mada u nekim kulturama postoje odstupanja i tapšalice igraju i mladi do dvadesete. Gotovo redovno u igru su uključene mahom devojčice, a najčešća starosna dob je od 6 do 10 godina. U nekim kulturama može se videti i preklapanje sa igrom preskakanja konopca, koja je interpolirana u osnovnu.

Nedavno sprovedeno istraživanje od strane Izraelskog Univerziteta u vezi sa tapšalicama, otkrilo je direktnu vezu između tih aktivnosti i razvoja važnih veština kod dece, mladih i studenata.  Istraživanje je započelo sa ciljem da se objasni zbog čega deca uzrasta između 9 i 10 godina prestaju sa ovim igrama, a završeno je saznanjem da igre imaju uticaj na razvoj kognitivnih, motoričkih i socijalnih veština. Slična ispitivanja do sada nisu rađena, iako se o pozitivnom uticaju muzike svakodnevno pojavljuju mnoge nove studije.  Dr Idit Sulkin, iz Muzičke naučne laboratorije ovog Univerziteta kaže da su došli do zaključka da deca u periodu od 6 do 10 godina koja pevaju i igraju uz tapšalice pokazuju neke veštine koje druga deca ne pokazuju.

Takođe, otkrili su da deca koja se igraju ovih igara pišu bolje, urednije i prave manje gramatičkih grešaka. Sa druge strane, deca koja ne učestvuju u ovim igrama često imaju problem sa disleksijom ili diskalkulijom. Nema sumnje da ova vrsta treninga mozga utiče na razvoj drugih oblasti. Takođe, važno je primetiti i bolju socijalnu integraciju dece koja učestvuju u ovim igrama.

Kao deo studije, Sulkinova je obišla nekoliko osnovnih škola i podelila decu u dve grupe: jedna je išla na tradicionalne časove muzičkog, dok su drugi išli na časove na kojima su učili igre i pesme tapšalice. Program je trajao 10 nedelja. Nakon objavljenih rezultata, doktorka je preporučila uvođenje tapšalica u redovan program obrazovanja za decu uzrasta od 6 do 10 godina zbog uticaja na razvoj kognitivnih i motoričkih veština. Takođe, uočen je razvoj koordinacije tela (oči-ruke-noge-telo) i ravnoteže. U ispitivanje su uvršćeni i studenti koji su nakon ovih aktivnosti u upitniku napisali da se osećaju opuštenije, fokusiranije i da su bolje raspoloženi.

Tapšalice se prirodno pojavljuju i nestaju u životu dece u uzrastu između 6 i 10 godina. Ovo je tranziciona faza koja ih vodi u sledeću, na putu ka odrastanju. One predstavljaju jednu od razvojnih platformi koje služe za razvoj dečjih potreba, kako emocionalnih i socioloških, tako i psiholoških i kognitivnih. Uz pomoć multikulturalnih igara moguće je, kroz igru, razvijati muzičke sposobnosti dece. Osim kognitivnih i motoričkih, one mogu pružati i muzičke, izvođačke, kreativne, leksičke i kinestetičke izazove. Zbog svega ovoga, prisetite se igara koje ste i Vi igrali kao deca. Pronađite neke nove na mreži ili ohrabrite decu da pesmicama i rimama koje znaju dodaju ovakav vid pokreta. Učinićete nešto veoma značajno za dete, kako u motoričkom i kognitivnom smislu, tako i u sociološkom. Vredi pokušati, zar ne?

O ovoj, ali i o mnogim drugim zanimljivim muzičkim temama možete čuti u okviru akreditovanog seminara Multimedijalna muzička radionica, namenjenog prvenstveno vaspitačima i učiteljima, ali i nastavnicima Muzičke kulture i svima onima koji rade sa decom. Seminar se održava širom Srbije. Pridružite nam se i osvežite svoja muzička znanja!

Novi Sad, 5. i 6. 2. 2011.         Užice, 19. i 20. 2. 2011.     Niš, 12. i 13. 3. 2011.

multimedijalnamr@gmail.com

Izvor: deteplus.rs, 31. januar 2011.

Similar Articles

Priprema za čas – ... Grupa učitelja je na seminaru “Da kod učitelja svako uči radosno i lako” u okviru Festivala obrazovanja, 3. i 4. septembra,  napravila predlog časa srpskog jezika za drugi razred,
Školski kalendar po mese... Preuzmite OVDE školski kalendar po mesecima, od septembra 2011. do juna 2012. godine. Nadamo se da ce vam lepe slike i inspirativni citati ulepšati dane u novoj školskoj godini.
Saznali i primenili u pra...   Od 80 pristiglih radova na nagradni konkurs Saznali i primenili u praksi 2016, rad Duške Jakić, polaznice seminara Principi Valdorf pedagogije u radu sa decom predškolskog uzrasta,
Malo podrške za roditelj... Evo i drugog dela teksta o podršci roditeljima čija deca kreću u prvi razred. Tekst je pripremila Nevena Živković Kada dete krene u školu, život se menja
Tema meseca za april je S... Prvi dan ovog meseca je poznat po prvoaprilskim šalama. Zbog toga smo rešili da ceo mesec posvetimo smehu. Smeh je zdrav, čini da se dobro osećamo, povezuje
KAKO DA DOBRO KORISTIMO S... Početak je nove godine, vreme kada mnogi od nas donose nove odluke, prave planove da promene nešto u svom životu, reše se nekih starih navika i uvedu
Holističko obrazovanje Termin holističko obrazovanje se prvi put pojavio u oblasti transcendentalne psihologije krajem sedamdesetih godina XX veka i odnosio se na grupu obrazovnih metoda kojima je zajednički stav da cilj
Tapšalica PETICE Lara i Una ponovo u akciji! Tapšalica petice je još jedan primer igre za razvoj koordinacije, ritma, motorike, kognitivnih i socijalnih veština kod dece. Pogledajte snimak OVDE.  
Deca u kontekstu masovne ... Pitanje o realnom postojanju i važnosti lepog u životu  čoveka je isto kao i pitanje o postojanju boga.  Mi intelektualnim putem nismo sposobni da dođemo do odgovora,
Kako napraviti muzički i... Danas najveći broj dece ima puno igračaka koje nešto “rade” – pritisnemo dugme i one se kreću ili prave zvukove, igračke na baterije koje su višefunkcionalne, raznobojne