Šta znači primenjivati principe holističkog obrazovanja u radu sa decom

Poslednjih godina se dosta koristi izraz “holističko obrazovanje”. Postao je jedan od onih termina koji se često koriste da bi se naglasilo da je to što radimo sa decom kvalitetno i vredno… Šta zapravo znači? U tekstu koji sledi. Žana Borisavljević pokušava da odgovori na to pitanje.

Ron Miller, jedan od najpoznatijih savremenih teoretičara holističkog obrazovanja, kaže: “Holističko obrazovanje je filozofija obrazovanja zasnovana na ideji da svaka osoba pronalazi identitet, smisao i cilj svog života kroz vezu sa zajednicom, prirodom i ljudskim vrednostima kao što su saosećanje i mir.”

Ovaj termin se takođe koristi da označi neke alternativne pristupe koji se zasnivaju na demokratksom i humanističkom obrazovanju.  S obrzirom da “holističko” znači CELOVITO, često se taj izraz koristi kada govorimo o načinu rada sa decom koji uključuje razne stilove učenja, višestruku inteligenciju, daje deci priliku da se sadržajima bave na različite načine.

holistic_eduOvo je jedna lepa ilustracija koja prikazuje razliku između uobičajenog rada sa decom, gde oni imaju priliku da u toku dana angažuju različite aspekte svog bića na različitim časovima, i holističkog pristupa gde se bilo koji sadržaj obrađuje na takav način da ga deca mogu doživeti kroz različite aspekte svog bića.

Ono što je važno za učitelje, vaspitače i nastavnike je da razumemo da primena određenih tehnika ne znači da radimo na holistički način. Neko je jednom kazao: “Najvažniji nastavni materijal je nastavnik!” To je zapravo i suština holističkog pristupa u radu sa decom.

Suština holističkog pristupa je  u odnosu koji nastavnik/vaspitač ostvaruje sa svojim učenicima i  u atmosferi koju stvara u grupi/odeljenju. Poštovanje, samopoštovanje, doživljaj smisla, radost,  saradnja, sasosećanje…. karakterišu takvu atmosferu. Bele table, kompjuteri i razna druga “pomagala” mogu da budu veliki plus u nastavi, ali neće ničemu doprineti ako nema one fine, nevidljive mreže koja održava tu grupu i koja je satkana od poštovanja, ljubavi i doživaljaja smisla koji se u grupi neguje.

U vremenu u kojem živimo, sve je teže održavati psihološki imunitet nastavnika/vaspitača  i roditelja  koji je neophodan da bi se imalo energije, volje i sposobnosti da se neguje osećaj smisla kod dece i da se ona vaspitavaju i obrazuju na holistički način. Kao i u svim drugim vremenima, pomaže znanje da postoje i drugi ljudi koji čine napore da svoj život ispune ljudskim vrednostima, smislom  i celovitošću , i da jedni drugima možemo da budemo inspiracija i podrška.

Pročitajte OVDE tekst Kako raditi sa decom po metodama holističkog obrazovanja

 

Izvor: deteplus.rs, 24. februar 2012.

Similar Articles

Učimo decu da vode brigu... Neka deca lako steknu naviku da redovno peru zube i vode računa o njima. Nekoj deci je to malo teže.Vaspitačica Dušica Dimsić iz PU “Ljuba Stanković” u
Tema meseca za maj je MA... Sećate li se nekih svojih maštarija iz detinjstva? Možda nije važno prisetiti se nekih konkretnih stvari o kojima ste maštali, već stanja u kojem ste tada bili,
Predstavljamo… Alek... Aleksandra (Sanja) Fišer se našoj organizaciji javila mejlom pre godinu dana da nam kaže da u svom radu koristi priručnik Životne vrednosti u radu sa decom uzrasta od
Pesme, igre, vežbe iz re... U avgustu 2011. je u Beogradu održan prvi seminar Valdorf pedagogije za vaspitače, učitelje i roditelje.  OVDE pogledajte tekst o tome, kao i snimke pesama i aktivnosti koje se
Tapsalica SEDAM Evo jos jedne tapsalice koja se lako uci a deca je veoma vole. Tapse se u ritmu od 7 i zato se tako i zove. Izvođenje ove
Radionica “Kružne ... Tema radionice Studijske grupe za Valdorf pedagogiju, 24. januara je bila “Kružne igre ili ritmičko kolo”. Oko 40 vaspitačica, učiteljica, majki i drugih zainteresovanih za Valdorf pedagogiju
Prezentacija – Pred... Izdavačka kuća Klett je već godinama prisutna na našem tržištu sa izuzetno kvalitetnim udžbenicima i nastavnim sredstvima za osnovnu i srednju školu, a od nedavno su dostupni
Tema meseca za septembar ... Termin holističko obrazovanje se prvi put pojavio u oblasti transcendentalne psihologije krajem sedamdesetih godina XX veka i odnosio se na grupu obrazovnih metoda kojima je zajednički stav da cilj
Građenje bajke GRAĐENJE BAJKE -Grupni rad- OBLAST – GOVORNO STVARALAŠTVO KORELACIJA – SA LIKOVNIM UZRASNA GRUPA – PREDŠKOLSKA, UZ MOGUĆE MODIFIKACIJE ZA MLAĐE UZRASTE BROJ DECE – 12 do
Zainteresujmo decu za pri... Danas najveći broj dece i odraslih sve manje vremena provodi u prirodi. Kontakt sa prirodom je neophodan za razvoj zdravog odnosa prema svetu. Priroda nas uči, leči,