Šta znači primenjivati principe holističkog obrazovanja u radu sa decom

Poslednjih godina se dosta koristi izraz “holističko obrazovanje”. Postao je jedan od onih termina koji se često koriste da bi se naglasilo da je to što radimo sa decom kvalitetno i vredno… Šta zapravo znači? U tekstu koji sledi. Žana Borisavljević pokušava da odgovori na to pitanje.

Ron Miller, jedan od najpoznatijih savremenih teoretičara holističkog obrazovanja, kaže: “Holističko obrazovanje je filozofija obrazovanja zasnovana na ideji da svaka osoba pronalazi identitet, smisao i cilj svog života kroz vezu sa zajednicom, prirodom i ljudskim vrednostima kao što su saosećanje i mir.”

Ovaj termin se takođe koristi da označi neke alternativne pristupe koji se zasnivaju na demokratksom i humanističkom obrazovanju.  S obrzirom da “holističko” znači CELOVITO, često se taj izraz koristi kada govorimo o načinu rada sa decom koji uključuje razne stilove učenja, višestruku inteligenciju, daje deci priliku da se sadržajima bave na različite načine.

holistic_eduOvo je jedna lepa ilustracija koja prikazuje razliku između uobičajenog rada sa decom, gde oni imaju priliku da u toku dana angažuju različite aspekte svog bića na različitim časovima, i holističkog pristupa gde se bilo koji sadržaj obrađuje na takav način da ga deca mogu doživeti kroz različite aspekte svog bića.

Ono što je važno za učitelje, vaspitače i nastavnike je da razumemo da primena određenih tehnika ne znači da radimo na holistički način. Neko je jednom kazao: “Najvažniji nastavni materijal je nastavnik!” To je zapravo i suština holističkog pristupa u radu sa decom.

Suština holističkog pristupa je  u odnosu koji nastavnik/vaspitač ostvaruje sa svojim učenicima i  u atmosferi koju stvara u grupi/odeljenju. Poštovanje, samopoštovanje, doživljaj smisla, radost,  saradnja, sasosećanje…. karakterišu takvu atmosferu. Bele table, kompjuteri i razna druga “pomagala” mogu da budu veliki plus u nastavi, ali neće ničemu doprineti ako nema one fine, nevidljive mreže koja održava tu grupu i koja je satkana od poštovanja, ljubavi i doživaljaja smisla koji se u grupi neguje.

U vremenu u kojem živimo, sve je teže održavati psihološki imunitet nastavnika/vaspitača  i roditelja  koji je neophodan da bi se imalo energije, volje i sposobnosti da se neguje osećaj smisla kod dece i da se ona vaspitavaju i obrazuju na holistički način. Kao i u svim drugim vremenima, pomaže znanje da postoje i drugi ljudi koji čine napore da svoj život ispune ljudskim vrednostima, smislom  i celovitošću , i da jedni drugima možemo da budemo inspiracija i podrška.

Pročitajte OVDE tekst Kako raditi sa decom po metodama holističkog obrazovanja

 

Izvor: deteplus.rs, 24. februar 2012.

Similar Articles

Pesme, igre, vežbe iz re... U avgustu 2011. je u Beogradu održan prvi seminar Valdorf pedagogije za vaspitače, učitelje i roditelje.  OVDE pogledajte tekst o tome, kao i snimke pesama i aktivnosti koje se
“Tip, tap” i ... Aktivnosti koje predstavljamo usmerene su na razvoj kognitivnih sposobnosti kod dece. U razvoju kognitivnih sposobnosti veoma je važan manuelni rad, a prvenstveno rad prstima. Nauka kaže da se
Bukvar “Da azbuku s... Bukvar “Da azbuku svako nauči lako”, u izdanju organizacije “Obrazovanje plus”, predstavlja slova kroz sliku i rimu i otvara mogućnost deci da sa roditeljima i vaspitačima uče slova
Ivan Ilič i radikalna kr... U drugoj polovini XX veka, pojavljuje se veliki broj teoretičara koji se bave pitanjem obrazovanja na holistički način. Jelena Kostić nam predstavlja Ivana Iliča, jednog od najradikalnijih
Razvijanje moralnosti kro... Na zemlji čvrsto stojimo, uspravni i laki. Mi ničeg se ne bojimo jer zajedno smo jaki. Deca u školu ne dolaze samo da bi stekla znanja o
Tema meseca za septembar ... Reč ŠKOLA vodi poreklo od grčke reči σχολή (scholē) koja doslovno znači dokolica, rekreacija. U vremenu u kojem živimo, teško se može reći da iskustvo škole ima bilo šta
Uloga učitelja u Valdorf... Već i sama koncepcija sveta i shvatanje ljudskih bića iz ugla antropozofije, vaspitačima i učiteljima dodeljuju posebnu ulogu u valdorfskoj školi. Verovanje da je zadatak učitelja da
Dr Marija Montesori i nje... Prva žena lekar u Italiji Marija Montesori (Maria Montessori, 1870-1952) je pomagala i proučavala decu zaostalu u razvoju. To ju je zaokupilo do te mere da je
Stari zanati Jednog dana će se o starim zanatima pričati priče poput današnjih bajki. Bio jednom…… jedan kovač, vunovlačar, korpar….. U osnovinm školama se sadržaji u izbornom  predmetu Stari
Poruka za učiteljice 5. ... Izvor: deteplus.rs, 05. oktobar 2011.