Šta znači primenjivati principe holističkog obrazovanja u radu sa decom

Poslednjih godina se dosta koristi izraz “holističko obrazovanje”. Postao je jedan od onih termina koji se često koriste da bi se naglasilo da je to što radimo sa decom kvalitetno i vredno… Šta zapravo znači? U tekstu koji sledi. Žana Borisavljević pokušava da odgovori na to pitanje.

Ron Miller, jedan od najpoznatijih savremenih teoretičara holističkog obrazovanja, kaže: “Holističko obrazovanje je filozofija obrazovanja zasnovana na ideji da svaka osoba pronalazi identitet, smisao i cilj svog života kroz vezu sa zajednicom, prirodom i ljudskim vrednostima kao što su saosećanje i mir.”

Ovaj termin se takođe koristi da označi neke alternativne pristupe koji se zasnivaju na demokratksom i humanističkom obrazovanju.  S obrzirom da “holističko” znači CELOVITO, često se taj izraz koristi kada govorimo o načinu rada sa decom koji uključuje razne stilove učenja, višestruku inteligenciju, daje deci priliku da se sadržajima bave na različite načine.

holistic_eduOvo je jedna lepa ilustracija koja prikazuje razliku između uobičajenog rada sa decom, gde oni imaju priliku da u toku dana angažuju različite aspekte svog bića na različitim časovima, i holističkog pristupa gde se bilo koji sadržaj obrađuje na takav način da ga deca mogu doživeti kroz različite aspekte svog bića.

Ono što je važno za učitelje, vaspitače i nastavnike je da razumemo da primena određenih tehnika ne znači da radimo na holistički način. Neko je jednom kazao: “Najvažniji nastavni materijal je nastavnik!” To je zapravo i suština holističkog pristupa u radu sa decom.

Suština holističkog pristupa je  u odnosu koji nastavnik/vaspitač ostvaruje sa svojim učenicima i  u atmosferi koju stvara u grupi/odeljenju. Poštovanje, samopoštovanje, doživljaj smisla, radost,  saradnja, sasosećanje…. karakterišu takvu atmosferu. Bele table, kompjuteri i razna druga “pomagala” mogu da budu veliki plus u nastavi, ali neće ničemu doprineti ako nema one fine, nevidljive mreže koja održava tu grupu i koja je satkana od poštovanja, ljubavi i doživaljaja smisla koji se u grupi neguje.

U vremenu u kojem živimo, sve je teže održavati psihološki imunitet nastavnika/vaspitača  i roditelja  koji je neophodan da bi se imalo energije, volje i sposobnosti da se neguje osećaj smisla kod dece i da se ona vaspitavaju i obrazuju na holistički način. Kao i u svim drugim vremenima, pomaže znanje da postoje i drugi ljudi koji čine napore da svoj život ispune ljudskim vrednostima, smislom  i celovitošću , i da jedni drugima možemo da budemo inspiracija i podrška.

Pročitajte OVDE tekst Kako raditi sa decom po metodama holističkog obrazovanja

 

Izvor: deteplus.rs, 24. februar 2012.

Similar Articles

Prezentacija – Prip... Polazak deteta je važan korak ne samo za dete, već za celu porodicu. To je početak jednog dela života u kojem se uči na razne načine, o
Ivan Ilič i radikalna kr... U drugoj polovini XX veka, pojavljuje se veliki broj teoretičara koji se bave pitanjem obrazovanja na holistički način. Jelena Kostić nam predstavlja Ivana Iliča, jednog od najradikalnijih
Kako raditi sa decom po m... Na neki način je teško davati uputstva o tome kako predavati po metodama holističkog obrazovanja upravo zato što se ove metode ne zasnivaju na tehnici već na
Predstavljamo VASPITAČIC... Ovog puta predstavljamo ne jednu osobu, već  70 vaspitačica iz PU “Vukica Mitrović” u Leskovcu koje su tokom dva vikenda (dve grupe) u martu učestvovale u seminaru Da
Najbolje didaktičko sred... Prvo mesto na konkursu za najbolje didaktičko sredstvo Udruženja vaspitača Beograda ove godine je osvojila zbirka ,,Ja sam čarobnjak“, vaspitača Ivanke Bugarin.         ,,Ja sam
KAKO DA DOBRO KORISTIMO S... Početak je nove godine, vreme kada mnogi od nas donose nove odluke, prave planove da promene nešto u svom životu, reše se nekih starih navika i uvedu
Kraljevstvo potreba PRIJATELJSTVO KAO POTREBA Predstаvljаmo Vаm igru „Krаljevstvo potrebа” Jednа od аktivnosti u progrаmu organizacije Obrazovanje plus – „Dobrа sаrаdnjа sа roditeljimа = dobro deci+dobro nаmа+dobro njimа” posvećenа
Svrha obrazovanja Koja je svrha obrazovanja? Primitivan čovek je sasvim dobro opstajao na zemlji bez obrazovanja. Drugim vrstama sisara, čini se, obrazovanje uopšte ne treba. Srazmeno brzo posle rođenja
Igra Pobedi strahove Igra Pobedi strahove je osvojila treću nagradu na ovogidšnjem takmičenju za najbolju igračku, a o autorki igre, Dragani Milić, možete pročitati u rubrici Predstavljamo – na OVOM
Podrška dečjem razvoju ... U PU “Nada Naumović” u Kragujevcu je realizovan projekat Podrška dečjem razvoju kroz dramski metod. Korišćen je materijal iz knjiga Dušice Bojović “Više od igre” i “Moć mašte,