Priprema predškolaca za učenje slova

Za vaspitače je često pitanje kako da predškolce pripreme za polazak u školu, za čitanje i pisanje, a da se ne bave oniim što će učitelji raditi u prvom razredu, odnosno samim podučavanjem pisanja i čitanja. Mi predlažemo korišćenje multimedijalnog pristupa u radu sa predškolcima koji podrazumeva rad sa ritmom i pokretom, i korišćenje slika za “vezivanje” ilustracije uz slovo.

Najveći broj predškolaca kod kuće već ima neke slovarice, bukvare i verovatno ih neko već “podučava” da čitaju. Čitanje je zapravo interpretacija pisanih simbola i njihovo  povezivanje u smislenu celinu. Pisani simboli za slova se sastoje od raznih kombinacija prave i krive linije od kojih svaka kombinacija predstavlja jedan glas. Deci je sasvim apstraktno kada im pokažemo simbol za slovo V (ili ćirilično – B) i kažemo da to predstavlja glas V. Detetu je taj simbol sasvim apstraktan i teško je da ga zapamti, a posebno kada mu uz njega pokažemo još nekoliko isto toliko apstratktnih silmbola. Sasvim je drugačije kada mu pokažemo sliku ili ilustraciju nečega čije ime počinje na to slovo i iz ilustracije “izvedemo” samo slovo. To je metod koji se decenijama koristi u Valdorf školama kada se deca uče da pišu i čitaju.

U Obrazovanju plus, pre godinu dana smo napravili bukvar (pogledajte ovde više o bukvaru) koji deci pomaže da nauče slova kroz slike. Na taj način, proces učenja je lakši a pamćenje dugoročnije, zato što dete koristi i levu i desnu moždanu hemisferu. Leva hemisfera je zadužena za čitanje simbola, apstraktno razmišljanje, analizu itd. Desna hemisfera je zadužena za vizualizaciju, maštu, kreativnost, ritam, boju… Angažovanjem desne hemisfere (kroz slike), detetu olakšavamo proces učenja slova. Još kada koristimo i ritam i pokret, po mogućstvu angažovanje celog tela, detetu je data mogućnost da bez iscrpljivanja, lako i prirodno uči slova.

U okviru akreditovanih seminara “Da u vrtiću svako uči radosno i lako” i “Da kod učitelja svako uči radosno i lako”, predstavlja se holistički pristup u radu sa decom na pripremi za čitanje i pisanje, u predškolskim ustanovama, i na učenju čitanja i pisanja u prvom razredu. Takođe, ovaj model rada sa slovima se koristi i u uvođenju latinice u drugom razredu.

OVDE možete preuzeti poster sa ilustracijama za svih 30 slova

OVDE možete preuzeti poster sa ilustracijama u koje su ubačena i slova azbuke

OVDE možete pogledati snimak dece u vrtiću “Pupoljak” u Pančevu koja uz pokrete recituju rime iz bukvara

OVDE možete saznati više o akreditovanim seminarima koje realizuje Obrazovanje plus

OVDE možete pročitati tekst o programu “Da kod učitelja svako uči radosno i lako” koji je preuzet iz časopisa Učitelj.

 

Izvor: deteplus.rs, 12. februar 2012.

Similar Articles

Porodična zabava O primeru Primer dobre prakse „Porodična zabava” namenjen je svim ljudima zainteresovanim za kvalitetniji razvoj dece. Ovim projektom dobili smo i više od očekivanog. Kroz njega su
Najbolje didaktičko sred... Prvo mesto na konkursu za najbolje didaktičko sredstvo Udruženja vaspitača Beograda ove godine je osvojila zbirka ,,Ja sam čarobnjak“, vaspitača Ivanke Bugarin.         ,,Ja sam
Obrada basne “Lav i... Vladica Nikolić je učitelj u OŠ,,Jovan Jovanović Zmaj”, Surdulica, izdvojeno odeljenje u Masurici. Predstavljamo vam primer oglednog časa koji je on izveo sa svojim odeljenjem u prvom
Valdorfsko obrazovanje U prostorijama vlada prijatna atmosfera, nameštaj je od drveta, igračke od prirodnih materijala: vune, svile i drveta. Dete često ima prvo iskustvo Valdorf škole još kao beba
Važnost rada na razumeva... Čitanje je složen proces koji se odvija na više nivoa. Kod dece koja tek uče da čitaju, naglasak je često na uspešnom prepoznavanju i interpretaciji simbola, odnosno
Odeća od lišća Predlog koji će biti opisan u ovom članku razvija maštu i predstavlja zanimljivu igru za decu. Napolju možete kvalitetno provesti vreme sa svojim detetom sakupljajući lišće raznih
Poruka za učiteljice 5. ... Izvor: deteplus.rs, 05. oktobar 2011.
Tema meseca za avgust je ... Zrelost je jedan od onih pojmova o kojima malo razmišljamo zato što podrazumevamo da znamo šta znače. U svakodnevnom govoru koristimo izraze kao šo su: zreo za
Šta znači primenjivati ... Poslednjih godina se dosta koristi izraz “holističko obrazovanje”. Postao je jedan od onih termina koji se često koriste da bi se naglasilo da je to što radimo
Obrazovanje putem transmi... U toku poslednjih deset godina se na engleskom jeziku dosta pisalo o holističkom obrazovanju tako da su imena nekih od autora postala usko vezana za ovu oblast.