Opšte preporuke za rad sa decom sa smetnjama u razvoju

Komunikacija sa detetom

• Budi strpljiv.

• Budi konkretan – izbegavaj nejasne i neodređene termine kao što su: kasnije, možda, zašto si to uradio?

• Izbegavaj idiome, dvostruka značenja (dvosmislenost) i sarkazam.

• Raščlani zahtev na manje korake (ako je to neophodno za razumevanje).

• Gledaj i slušaj pažljivo i uvažavaj odgovore.

• Odgovori pozitivno na pokušaj (potvrdi, ohrabri…).

• Ohrabruj pitanja i dečiji izbor uvek kada je moguće.

• Unapređuj komunikaciju sa detetom.

• Koristi gestove, modelovanje i pokazivanje sa verbalizacijom.

• Posebno privuci pažnju vizuelno, verbalno ili fizički.

 

Socijalna podrška

• Zaštiti dete od zastrašivanja i zadirkivanja.

• Razvijaj drugarski sistem, prijateljske odnose na svakom času.

• Planiraj situacije saradnje (podeli uloge za grupni rad) kako bi svi mogli da učestvuju i situacije u kojima će dete pokazati šta može i ume da uradi.

• Vežbaj specifične veštine tokom prirodnih aktivnosti sa vršnjacima.

• Struktuiraj aktivnosti sa definisanim ulogama.

• Fokusiraj se na socijalni proces (dešavanja u grupi) radije nego na ishod ili proizvod.

• Posebno poučavaj, probaj, treniraj, vežbaj i modeluj socijalne veštine u prirodnom okruženju: pregovaranje, odbijanje, odgovaranje, uključivanje, strpljenje, zahvaljivanje, davanje komplimenata, prihvatanje drugačijeg mišljenja, prihvatanje tuđeg uspeha, nadoknada štete, druženje, preuzimanje vođstva, sposobnost da se sledi tuđa ideja, tolerisanje monotonije…

• Pomozi deci da pronađu zajednički interes.

• Učitelj ili nastavnik odlučuje ko će rešavati problem ili voditi proces rešavanja problema.

• Koncentriši se na promenu neprihvatljivog ponašanja i ignoriši ga.

 

Okruženje i dnevni raspored (rutina)

• Obezbedi poznato i sigurno okruženje.

• Obezbedi lični prostor u učionici, resursnoj sobi ili u nekoj drugoj sobi za relaksaciju.

• Redukuj sve što može da ometa čula i nepotrebno skreće pažnju (buka, neprijatni mirisi, svetlo).

• Ponudi čvrstu dnevnu strukturu (rutinu).

• Izbegavaj iznenađenja, pažljivo pripremi prelazak iz jedne u drugu posebnu aktivnost, promenu rasporeda ili bilo koju drugu promenu.

• Minimalizuj promene.

• Razgovaraj tokom stresne situacije ili izvedi dete iz stresne situacije.

 

Predstavljanje sadržaja

• Predstavi sadržaje što očiglednije: pokaži, napiši, demonstriraj, koristi fotografije, slike, dijagrame, objekte iz okruženja, kalendare, mape, karte, audio i video materijale…

• Raščlani instrukciju na male korake.

• Obezbedi mogućnost ponavljanja i vežbanja.

• Koristi mogućnosti vršnjačkog poučavanja.

• Primeni učenje u realnim situacijama.

 

Procena i pravila

• Prilagodi težinu zadatka.

• Prilagodi oblik pitanja.

• Naglasi tekst (posvetli da bude uočljiviji).

• Skrati.

• Ponudi alternativnu aktivnost.

• Budi dosledan u očekivanjima.

• Izvežbaj format pitanja pre testiranja – kroz probe (vežbe).

• Obezbedi dovoljno vremena.

 

Upravljanje ponašanjem

• Individualni dogovor/ugovor sa odeljenjem.

• Koristi vizuelni signal, znak za početak ili kraj.

• Ugradi (inkorporiraj) želje i interesovanja u dnevni plan.

• Ohrabruj dečje izbore.

• Poštuj njihove dobre odluke.

• Analiziraj uzroke ponašanja iz dečije perspektive.

• Izbegavaj pritiske tipa: Budi dobar ili druga apstraktna očekivanja.

• Izbegavaj ponižavajuće mere koje slabe samopoštovanje, dovode do anksioznosti i nisu razumljive (videćeš šta će ti se desiti, nastaviš li tako…).

• Izbegavaj disciplinske mere za “nepristojno” ponašanje: izbegavanje kontakta očima, pričanje samom sebi, oduzimanje vremena, ponavljanje reči ili fraza, neodustajanje od svojih interesa, nezainteresovanost.

 

Domaći i školski zadaci

• prihvata različitosti;

• posmatra dete, a ne njegovu ometenost ili posebnu obrazovnu potrebu;

• veruje da su sličnosti među decom mnogo važnije nego njihove individualne razlike;

• koristi metode koje su prilagođene individualnim potrebama deteta;

• pribegava modifikacijama koje su jednostavne i jeftine;

• nastoji da uskladi prava deteta sa smetnjama u razvoju sa interesima, ciljevima i mogućnostima njihovih roditelja ili staratelja;

• osigurava odgovarajuće mesto u prostoriji za dete sa smetnjama u razvoju i stvara uslove da ga sva deca čuju i vide;

• održava mirnu i svrhovitu atmosferu u kojoj ni deca ni vaspitači nisu izloženi prevelikom stresu;

• obezbeđuje da deca sa smetnjama budu sastavni deo grupe;

• kreira atmosferu prihvatanja u kojoj sva deca nude i dobijaju pomoć;

• ne poredi decu;

• fleksibilan je;

• ne prati rigidno nastavni plan i program i pažljivo odgovara na proces učenja u svojoj grupi;

• nudi dodatnu pomoć, onda kada je potrebna pojedincu ili maloj grupi, ali je ova dodatna pomoć ograničena i nenametljiva i povlači se čim proceni da više nije potrebna;

• nalazi kreativne načine da uključi svu decu u sve aktivnosti;

• koristi brojna jeftina vizuelna pomagala kao i drugi materijal prilagođen potrebama dece;

• pronalazi različite načine da proceni i zabeleži napredak deteta.

 

Učitelj u inkluzivnom okruženju kreira individualni obrazovni plan zajedno sa drugim članovima tima i:

• pruža pomoć drugome;

• konsultuje se i pregovara;

• postiže saglasnost;

• menja uloge;

• učestvuje u zajedničkom radu.

Inkluzija, između ostalog, znači pružanje mogućnosti svoj deci da budu uspešna.

 

Sadržaj je preuzet iz Prirucnika za rad sa decom sa smetnjama u razvoju, izdanje Novosadskog humanitarnog centra

 www.nshc.org.rs/pdf/prirucnikzaradsadecom.pdf

Izvor: deteplus.rs

Similar Articles

Tiha matematika U nastavnoj praksi početne nastave matematike pojavila se nova nastavna metoda pod radnim nazivom Tiha matematika. Metoda je jedna od aktivnosti iz programa Holističkog obrazovanja koji je
Malo podrške za roditelj... Kada vam dete polazi u prvi razred, to je velika stvar za celu porodicu, posebno ako se to dešava prvi put u vašoj porodici. Zato smo pripremili
Lav Nikolajević Tolstoj ... Poznajemo ga kao izvrsnog ruskog pisca, pre svega po njegovom senzibilitetu i osećajnosti izraženim u delima Ana Karenjina i Rat i mir. Ali isto tako, Lav Nikolajevič
Valdorf centar za podršk... Od septembra 2013. godine, u Beogradu počinje sa radom Valdorf centar za podršku porodici u okviru kojeg će postojati Valdorf vrtić. Zašto je Valdorf pedagogija značajna za
Ma kakve igračke kada im... Danas najveći broj dece ima puno igračaka koje nešto “rade” – pritisnemo dugme i one se kreću ili prave zvukove, igračke na baterije koje su višefunkcionalne, raznobojne
Obrada basne “Lav i... Vladica Nikolić je učitelj u OŠ,,Jovan Jovanović Zmaj”, Surdulica, izdvojeno odeljenje u Masurici. Predstavljamo vam primer oglednog časa koji je on izveo sa svojim odeljenjem u prvom
Predstavljamo…Olju i Mi... U selu Meljak, nedaleko od Beograda nalazi se Neven, kuća koja voli decu. Šta se radi u toj kući? U njoj se uglavnom – živi, a šta
Tapšalica PETICE Lara i Una ponovo u akciji! Tapšalica petice je još jedan primer igre za razvoj koordinacije, ritma, motorike, kognitivnih i socijalnih veština kod dece. Pogledajte snimak OVDE.  
Akreditovani programi str... U nastavku, preuzmite nformacije o akreditovanim programima stručnog usavršavanja u školskoj 2011/2012. koje realizuje Obrazovanje plus. Mi verujemo i znamo da je moguće uticati na to da
Valdorfsko obrazovanje Odgajanje je u Valdorf pedagogiji shvaćeno kao zajednički rad učitelja i roditelja. Valdorf pedagogija je nezamisliva ako roditelji ne znaju i ne dožive na koji način njihova