MAŠTA I KREATIVNOST

Kreativnost  nije dar koji poseduju samo neki srećnici, već je to veština koja se uči, vežba  i razvija.

Svaka veština je radnja koja nam je u početku nepoznata i zahteva svestan napor, ali kroz često ponavljanje postaje navika.  Naš mozak je razvijen tako da sve što  ponavljamo pokušava da automatizuje, kako bi se mogao preusmeriti na učenje novih stvari.. Sve što ponavljamo, bilo da su to željene veštine, ili manje poželjne navike, stvara neuronske veze u našem mozgu, koje čine da svaki sledeći put izvođenje te radnje bude sve lakše i sve više automatski.

Više puta ponavljane radnje dobijaju automatski karakter, pa nam se dešava da nam telo samo ide poznatim ulicama, skrećući na pravom uglu na putu kući, dok mi razmišljamo o nečemu sasvim drugom, ili u autu automatski hvatamo menjač ili pritiskamo kočnicu dok smo usredsređeni na razgovor sa suvozačem. Na isti način i naše misli slede određene automatizme, upadaju u slične obrasce u zavisnosti od teme o kojoj razmišljamo.  To su takođe navike, neurološki osnaženi načini funkcionisanja omogućeni čestim ponavljanjem. Pa tako neko razvija naviku da uvek posmata stvari na isti način, a neko razvija naviku da usmerava svoje misli ka novim idejama, da povezuje dotad nepovezane ideje i informacije.

Da bismo razvili kreativnost, moramo uložiti svestan trud da naviknemo svoj mozak na nešto teži i složeniji način funkcionisanja – razmišljanje izvan ustaljenih okvira.To nije lako, posebno zato što je najveći broj nas odgajan tako da razmišlja uniformisano, da prima informacije koje je potrebno da zapamtimo da bismo ih zatim reprodukovali i za to bivali ocenjeni.

creativitzPostoji jedna izreka koja kaže da je za rešavanje problema potrebno  primeniti drugačiji način razmišljanja od onog koji je doveo do nastanka problema. Jedna druga kaže da ljudi često tretiraju svaki problem kao ekser, ako je jedina alatka koju poseduju čekić. Mi živimo u vreme ubrzanih promena u kojem je izuzetno važno znati kako da im se prilagodimo. Umeće snalaženja u novim situacijama je usko povezano sa umećem razmišljanja izvan ustaljenih okvira. Kao roditelji, vaspitači i učitelji, mi imamo nimalo lak zadatak da pripremamo decu za uspešan život u svetu budćnosti.

Da bismo bili uspešni u tome, moramo prvo da radimo na razvoju svoje kreativnosti a onda, ili naporedo sa tim, da podstičemo razvoj kreativnosti kod dece.  Da bismo kod dece podsticali razvoj kreativnosti, važno je podstaći im razvoj mašte. Zapravo, taj proces razvoja mašte se kod dece prirodno dešava a važno je da ga odrasli ne sputavaju. Na žalost, poslednjih godina, svedoci smo sve većeg organizovanog sputavanja razvoja dečje mašte. Da bi dete moglo da mašta, potreban mu je “prostor” za maštu.

Na primer, dete koje se igra sa igračkom poput neke lutke koja je obučena u najmoderniju garderobu, koja kada se pritisne nešto izgovori, koja ima torbicu, namazane nokte, dugačke trepavice i izgleda “savršeno”, nema prostora za maštanje. Ta lutka kroz sve detalje koji je određuju, potpuno zatvara prostor da bude bilo šta drugo sem to što izgleda da jeste. Sa druge strane, ukoliko detetu damo neku igračku koja je “nedovršena”, na primer, varjaču oko koje je omotana krpa, ta “lutka” može da bude i starica i beba, i ljuta i srećna, može da bude životinja ili auto a dete će svojim glasom da stvara sve zvuke koje je potrebno da “lutka” proizvodi. Deca koja danas odrastaju su zatrpana igračkama koje im blokiraju razvoj mašte. Dajmo deci šišarke i žirove, kartonske kutije i kamenje i pustimo ih da ih ožive svojom maštom.

Sa decom koja su krenula u školu, maštu blokiramo postavljanjem zadataka zatvorenog tipa. Zadatak u kojem dete treba da odgovori na pitanje koliko je 2+4 je zadatak zatvorenog tipa, u kojem postoji  samo jedan tačan odgovor. Zadatak u kojem se od deteta traži da nabroji što više načina da, koristeći sabiranje, dodje do odgovora 6, je zadatak otvorenog tipa, u kojem je  moguće više  tačnih odgovora: 0+6,  1+5, 2+4, 3+3, 4+2, 5+1, 6+0. U ovakvom zadatku, dete mora da koristi svoje prethodno znanje i iskustvo, da povezuje ideje i da isprobava razne kombinacije da bi rešilo problem, a sve su ovo načini vežbanja kreativnosti. Deca koja umeju da rešavaju probleme su deca koja umeju da stvore ono što pre toga nije bilo.

Da bi stvarali ono što pre toga nije bilo, moraju imati maštu. Da bi razvijali maštu, odrasli u njihovim životima im moraju dati prostora za maštu. E, sada je na nama da se zaustavimo i zapitamo kako to najbolje da radimo. Jedan od načina je da mi počnemo da maštamo, da se igramo idejama, da probamo nešto novo svakog dana, da postavljamo deci pitanja šta oni misle o raznim stvarima i da sa iskrenim interesovanjem slušamo njihove odgovore…

Napisala Žana Borisavljević

Izvor: deteplus.rs, 31. oktobar 2010.

 

Similar Articles

Tema meseca za mart je RI... Ritam disanja, ritam otkucaja srca, ritam spavanja i budnog stanja, ritam dana i noći, ritam godišnjih doba… Nema života bez ritma. Prirodni ritmovi upravljaju našim životima. Naše
Miholjdanski zmaj U Valdorf školama i vrtićima, jedan od praznika koji se svake jeseni proslavljaju je Miholjdan. Miholjdan je praznik koji označava smenu godišnjih doba. Slavi se 29. septembra.
Antropozofija kao osnova ... Antropozofija je nastala kao rezultat višegodišnjeg duhovnog istraživanja od strane njenog osnivača Rudolfa Štajnera. Ono što je on u svetu uočio, prepoznao i spoznao, pretočio je u
Poruka za učiteljice 5. ... Izvor: deteplus.rs, 05. oktobar 2011.
Tema meseca za april je i... U vremenu u kojem živimo, sa svih strana se vrše pritisci da se postigne što više, u što kraćem roku, što pre. Reklame za telefone nas zasipaju
Kako poslati rad Primeri dobre prakse su primeri koji ukazuju na to kako se neke aktivnosti sa decom u porodici, vrtiću i školi rade na drugačiji način od uobičajenog. Karakterišu
Pesme, igre, vežbe iz re... Nedavno je u Beogradu održan prvi seminar Valdorf pedagogije za vaspitače, učitelje i roditelje. Seminar je protekao u divnoj atmosferi, dosta smo naučili i isprobali razne igre, pesme i
Predstavljamo…..Jel... Jelena Želeskov Đorić je mama petogodišnje devojčice koja uz podršku svog supruga uspeva da se ostvari kao majka, supruga, drugarica, profesionalka i da svoju energiju uvek iznova
Poruka za učitelje 5. ok... Izvor: deteplus.rs, 05. oktobar 2011.
Zahvalnost je dar S obzirom da je tema meseca ZAHVALNOST, preveli smo tekst video spota “Dobar dan” u kojem benediktanski sveštenik Dejvid Stendal Rast govori o važnosti negovanja osećaja zahvalnosti