MALA SVADBA U MALOJ VRANJSKOJ

Djordje Damjanović, vaspitač iz Šapca, piše o iskustvu organizovanja tradicionalnog slavlja sa mališanima iz svog vrtića, a uz pomoć roditelja i učenika osnovne škole iz okruženja.

Da bi došli do realizacije određenog projekta, moramo da imamo početnu ideju. Ideja može da dođe sasvim spontano kroz igru sa decom, kroz posmatranje dece dok se igraju, na inicijativu dece, tokom  šetnje kroz prirodu. Tačnije rečeno, na svakom koraku, ako imate tu crtu kreativnosti u sebi, možete da od sasvim jednostavnih i običnih stvari krenete sa idejom koju veoma lako možete da realizujete.

Tako su i mališani iz Male Vranjske jednom prilikom doneli obično testo od kuće i ne sanjajući dokle će ih odvesti ova igra, koju možemo da svrstamo u metodiku likovnog vaspitanja, s ciljem da deca savladaju finu motoriku, osećaj za lepo oblikovanje, estetski doživljaj i da budu kreativna. Doneli su brašno, testo, kape, kecelje i organizovali se kao pravi mali pekari.

Iako su imali pred sobom testo, od njih se očekivalo da će praviti kolače. Međutim, preorjentisali su se na nešto drugo. Nikola je napravio ostrvo sa planinama, Jovana je napravila krokodila a Marko takođe jedno zanimljivo ostrvo. Nakon pravljenja ostrva od testa, odlučili smo da ih ispečemo i obojimo.

Zatim se došlo na ideju da od plavog platna napravimo more, postavimo ostrva koja smo ofarbali, a da na ostrvima nastanimo ptice i da to bude njihovo stanište.

PEKARI

Dok smo se igrali, Nikola je predložio da od platna koje imamo napravimo šator. Već sutradan, nabavili smo letvice i podigli šator za izviđače. Uvideli smo nedostatke, te smo odlučili da ponovimo pravljenje šatora kako bi ispravili greške. Nekoliko dana kasnije, pomogao nam je Nikolin tata i kada je sve postavio, to nije izgledalo na šator,već je to bila prava mala šatra koja nas je asocirala na svadbena veselja.

Saradnja sa roditeljima je veoma važna!

Odmah se pokrenula bujica ideja koja nam je otvorila vidike – od tradicije i očuvanja naših narodnih običaja, preko ukrašavanja šatre za svadbeno veselje,pa sve do mlade i mladoženje koji bi se pojavili u ulozi odraslih.

Umesto šatora,dobili smo šatru,a to menja tok aktivnosti!

Ideju smo imali.Sada je sve to trebalo sprovesti u delo.

SATOR

Dogovoreno je da malu svadbu napravimo tokom treće nedelje novembra. U saradnji sa školskom decom, organizovaćemo pravo malo narodno veselje uz naše tradicionalne običaje. Pridružiće nam se drugari iz područnih škola iz Žabara i Cerovca, a ceo događaj, sa svim pratećim tradicionalnim elementima, zakazan je za sredu 17. novembar 2010. sa početkom u 10 sati u Maloj Vranjskoj. Plan je da svadbena povorka sa decom krene u šetnju kroz selo. Na čelu kolone fijaker koji vuku konji. U fijakeru, mlada, mladoženja, kumovi i dever. Svadbena povorka veselo uz pesmu i instrumente prati fijaker. U dvorištu je postavljena šatra a redare i aščije u saradnji sa roditeljima, služe decu i goste različitim specijalitetima iz kuhinje. Za vreme slavlja, uz pečenje i svadbenu tortu upriličena je i muzika.

Dve devojčice iz četvrtog razreda kite zvanice, stižu svatovi, posle vožnje fijakerom na čelu kolone ulaze mlada i mladoženja, prati ih glavni kum, kuma i dever.

Svadbena povorka je prošla kroz selo!

SVADBA_1

Bliži se sudbonosni trenutak-dolazak do matičara!

SVADBA_2

Cilj je postignut. Ostvareno je sve što smo zamislili i isplanirali. Deca su kroz igru uloga odraslih na svadbenom veselju shvatila koliko je važno dobro i složno se organizovati i timski raditi da bi se postigli određeni rezultati. Bili su odlični glumci.

Uz svesrdnu pomoć roditelja koji su se angažovali da sve protekne kako treba, ostvaren je cilj da se narodni običaji i tradicija srpskog naroda sačuva od zaborava i prenese na mlađe generacije koje će to takođe ceniti i negovati.

SVADBA_3

 

Izvor: deteplus.rs, 09. mart 2011.

Similar Articles

Čas u prvom razredu Reč... U okviru projekta “Holistički pristup u radu sa decom u prvom razredu”, u 2008/2009. godini, koji je realizovala organizacija Obrazovanje plus, 28 učitelja prvog razreda iz 18 beogradskih
Radionica “Kružne ... Tema radionice Studijske grupe za Valdorf pedagogiju, 24. januara je bila “Kružne igre ili ritmičko kolo”. Oko 40 vaspitačica, učiteljica, majki i drugih zainteresovanih za Valdorf pedagogiju
Škola ubija kreativnost Zabavno i istinski nadahnjujuće izlaganje Sir Ken Robinsona o sistemu školstva koje bi trebalo da neguje (umesto da potcenjuje) kreativnost. http://www.ted.com/talks/lang/eng/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html Napomena: Ukoliko želite da pratite izlaganje
Malo podrške za roditelj... Kada vam dete polazi u prvi razred, to je velika stvar za celu porodicu, posebno ako se to dešava prvi put u vašoj porodici. Zato smo pripremili
Primer Eleonore Lаzаrev... Primer nam je poslala Eleonorа Lаzаrević, nаstаvnik, člаn timа IOP timа OŠ „Oslobodioci Beogrаdа“ , Beogrаd Matematika – združivajne sabiraka Izvor: deteplus.rs, 30. septembar 2010. 
Predstavljamo POLETARAC U Beogradu, od septembra 2012. godine, počinje sa radom centar za vanškolske aktivnosti i podršku porodici – školigraonica POLETARAC, čiji se rad zasnova na principima holističkog obrazovanja. Koordinator
Edukativan film koji insp... Animirani film “Čovek koji je sadio drveće” je primer korišćenja filma kao medija za podučavanje i podsećanje na životne vrednosti. Film je napravljen po istoimenoj knjizi Žana
Leo je procvetao kasnije Do nas je nedavno došla jedna prezentacija koja nam se veoma  svidela i za koju mislimo da se savršeno uklapa u temu meseca za april. Pretpostavljamo da
Osnovna obeležja ključn... “Globalno sagledavan razvojni put škole, kretao se od tzv. stare škole, preko pokreta nove škole pa do brojnih alternativnih modela savremene škole.” U tekstu koji sledi, M.Ilić, redovni profesor na Filozofskom
Japanska igra tapšanja Već smo, prošlog meseca, postavli jedan snimak ove tapšalice koju je učesnike seminara o Valdorf pedagogiji naučio Miša Petrović iz “Neven kuće” u Meljaku. Lara i Una su takođe