Karakteristike temperamenta kod dece

O karakteristikama temperamenta kod dece, piše Žana Borisavljević, autorka programa “Veštine roditeljstva” koji se realizuje u okviru programa organizacije Obrazovanje plus.

Znanja o temperamentima svakako ne treba da nam služe da bismo decu etiketirali, već da bismo lakše razumeli zašto se ponašaju kako se ponašaju, da bismo ostvarivali uspešniju komunikaciju sa njima i da bismo im pomogli da se optimalno razviju.

Filip (flegmatik) je model beba: lepo jede, mirno spava, zadovoljan je i ne traži pažnju osim ako mu nije dobro. Kad malo poraste srećan je da se igra i sam sa sobom ako nema društva, a u društvu nije vodja već rado sledi predloge druge dece. On uvek strpljivo čeka na red, dobroćudan je, ne uzbudjuje se oko sitnica, odgovoran je i drugi uvek mogu da računajuna njega. Filip voli da jede, često je to hrana bogata ugljenim hidragima: hleb, testa i krompir. Voli komfor i rutinu i može ga poremetiti ako mu neko bez najave promeni rutinu na koju je navikao. Filip ume da bude spor i često mu treba puno više vremena nego drugoj deci da počne sa pisanjem zadatka, ali kad jednom krene on strpljivo piše dok ga ne završi.

Saška (sangvinik) je beba koja reaguje na sve oko sebe. Sve joj lako privuče pažnju i zainteresovana je za sve što se oko nje dešava. Voli društvo, radosna je, vesela i osmehuje se svakome ko joj se obrati. Kad malo poraste, voli da se igra sa drugom decom i uvek je puna predloga za igre. Ako ih druga deca ne usvoje, ona se ne remeti vec nastavlja sa novim predlozima. Voli ljuljaške, klackalice i sve igre koje su u pokretu. Brzo shvata i uči ali isto tako brzo zaboravlja stvari. Voli da učestvuje u svemu što se oko nje dešava ali će često nesto započeti i onda to ostaviti da bi krenula u nešto novo. Pažnja joj brzo prelazi sa jedne stvari na drugu i ponekad joj je teško da neku aktivnost odradi do kraja. Odrasli je vole kao sagovnornika jer je puna komentara, pitanja i uopšte voli da priča.

Kosta (kolerik) je aktivna beba koja zahteva pažnju. Ako je gladan, žedan ili mu bilo šta nije po meri, on će to glasnim i ljutitim plačem svima staviti do znanja . Ne voli prterano kada mu odrasli guguču i “tretiraju ga kao bebu”. Kada malo poraste, Kosta postaje vodja u svom društvu. Voli izazove i uvek će biti prvi ko će se popeti na najvišu granu ili  preskočiti preko najveće bare. Pred spavanje, roditelji  često otkriju još jednu modricu, ogrebotinu, povredjeno koleno, ali Kosta tome ne pridaje veliku pažnju i ne voli da se oko toga gubi vreme. Kada se igra sa drugom decom, Kosta jednostavno očekuje da ga oni “slušaju” I ponekad ume da neki problem reši na fizički nacin: pre nego što je svestan on je nekog udario, gurnuo i onda se nervira kada oni “kmeze”.

Mila (melanholik) ima jako tužan plač dok je beba. Vrlo je osetljiva na sve promene u okolini i ima posebno osetljiv stomak. Često ima problema sa nekim vrstama hrane i može po celu noć da preplače zbog bolova u stomaku. Kad malo poraste, Mila voli decu ali je plaši kada je u velikim grupama i često posmatra sa strane dok se druga deca igraju. Vrlo je pažljiva da se nikada ne nadje  u Kostinoj  blizini  i jako je  ljuti to što on ne poštuje pravila u igri. Kada se daju predlozi za igru, ona često ima ideje ali misli da to nisu pametne ideje i da će se druga dece sigurno njoj smejati ako to predloži. Mila teško sklapa prijateljstva ali kad jednom sklopi prijateljstvo, to je na duge staze. Ona je vrlo dobra i lojalna drugarica i ume da  saoseća sa ljudima oko sebe. Ne voli rizike i oprezna je u svemu što radi.

Preuzeto iz materijala za učesnike kursa “Veštine roditeljstva”, autorka Žana Borisavljević

Više o temperamentima pogledajte OVDE

 

Izvor: deteplus.rs, 14. april 2011.

Similar Articles

Matematika i razvoj moral... Najveći broj odraslih ljudi koje znam su u školi mrzeli matematiku, ili je nisu razumeli, ili im je bila dosadna. Ja sam jedna od njih! A onda
MAŠTA I KREATIVNOST Kreativnost  nije dar koji poseduju samo neki srećnici, već je to veština koja se uči, vežba  i razvija. Svaka veština je radnja koja nam je u početku
Umeće postavljanja pitan... Kada govorimo o umeću komunikacije, obično naglašavamo važnost slušanja za obezbeđivanje dobre komunikacije, međutim podjednaku važnosti ima i umeća postavljanja pitanja. Takozvani “Sokratovski dijalog” je tehnika koja
Na putu nas čeka i prepr... Vaspitačica Vesna Josipović  iz PU “Olga Jovičić – Rita” u Kraljevu, nam je poslala prezentaciju u kojoj je predstavljena aktivnost za predškolce koja nam se izuzetno svidela.
MALA SVADBA U MALOJ VRANJ... Djordje Damjanović, vaspitač iz Šapca, piše o iskustvu organizovanja tradicionalnog slavlja sa mališanima iz svog vrtića, a uz pomoć roditelja i učenika osnovne škole iz okruženja. Da
Vaša deca nisu vaša dec... Biti roditelj je najteže “zanimanje” na svetu. Delimično zato što sa sobom nosi ogroman osećaj odgovornosti za to biće, ili bića, na čiju sudbinu će dosta uticati
Pesme za decu i odrasle k... Predstavljamo vam novu zbriku pesama naše saradnice i omiljene autorke, Vesne Belčević. Ove pesme su namenjene deci i nama odraslima koji čuvamo dete u sebi. Nadamo se
O Vadlorf pedagogiji i ho... Holističko obrazovanje je termin koji se odomaćio u našem jeziku. On podrazumeva pristup obrazovanju koji se zasniva na obraćanju celovitom biću deteta, svim njegovim aspektima – fizičkom,
Tegla puna vrlina Jedan od najvažnijih vaspitno-obrazovnih ciljeva koji se ostvaruju u školi bi trebalo da bude razvoj ljudskih vrednosti i moralnosti kod dece. Učitelji rade na tome na različite
Igra „Moje mesto u poro... O primeru: Ova igra pomaže roditeljima da nađu svoje autentično mesto u porodici, koju čine ne samo oni članovi sa kojima neposredno živimo, već i oni koji