Igra „Moje mesto u porodici“

O primeru:

Ova igra pomaže roditeljima da nađu svoje autentično mesto u porodici, koju čine ne samo oni članovi sa kojima neposredno živimo, već i oni koji čine našu unutrašnju psihološku porodicu. Ona ispituje naše veze, stepen bliskosti i udaljenosti, naš položaj u ovoj nevidljivoj zajednici i podstiče proces promene, u kome imamo slobodu da oblikujemo svoje odnose na način koji mi sami smatramo dobrim. Osim što možemo sagledati dublje svoje veze u porodici, ova igra nam može pomoći i da bolje upoznamo unutrašnji svet svoje dece i drugih ukućana, jer ne zaboravimo da  u unutrašnjem svetu vlada drugačija logika od svakodnevne i – ništa nije kao što izgleda da jeste!

Igra  „Moje mesto u porodici“

Kako biste u ovom polju rasporedili članove svoje porodice? Za svakog člana svoje porodice, odaberite neki simbol, na primer zvezdicu, cvet ili slično. Sada napravite prikaz svoje porodice – „nebo“ ili „livadu“. Pronađite prvo mesto za sebe, a potom rasporedite svoje najbliže na mesta koja im pripadaju.

Osobe koje su važne za vašu porodicu i koje su joj bliske ne moraju biti samo one sa kojima ste svakodnevno u dodiru. To mogu biti i ličnosti koje su snažno uticale na vas kada ste bili dete ili članovi porodice koje nikada niste videli, ali ste o njima slušali. Naši preci na nas utiču onim što su iza sebe ostavili.

Obeležite ličnosti koje su vam izuzetno važne. Šta je to po čemu se te osobe izdvajaju u odnosu na ostale?

Dodajte i sve one koji pripadaju vašem porodičnom krugu, ali vam nisu tako bliski.

Ima li u vašoj porodici osoba koje vam se ne dopadaju i koje vam zbog nečega ne odgovaraju? Docrtajte i njihove simbole, jer i one imaju svoje mesto u porodičnom krugu. Zapišite pored simbola zašto vam te osobe ne odgovaraju.

Odnosi sa onima koji nam se ne dopadaju imaju i dobrih strana: kroz njih možemo otkriti svoje slabosti i nedostatke.  Možemo mnogo naučiti – samo ako to hoćemo. Umesto da takve ličnosti posmatramo kao nevoljju koja nije morala baš nas da zadesi,  imamo i mogućnost da ih prihvatimo kao izazov koji je život postavio pred nas.

No, budimo pažljivi i prema sebi i prema drugima. Loše odnose ne treba popravljati na silu. Za to je neophodan složen proces sazrevanja i razumevanja sebe i drugog. Prvi korak u tom procesu je prihvatanje osobe sa kojom imamo loše odnose kao člana porodice. Ta osoba u porodici ima svoje mesto i ulogu, bez obzira na to kakvi su naši međusobni odnosi.

Drugi korak je proveravanje da li između uloga i položaja koje vi i ta osoba u porodici zauzimate postoji jasna granica. Ako ta granica nije postavljena, uloge se mešaju i mi dolazimo na mesta koja nam ne pripadaju i radimo ono što nije naš posao. U porodičnim odnosima u kojima se bliskost podrazumeva i u kojima se razmenjuju najdublja i najtananija osećanja ta granica se lako pomera.

Postavljanje granica na prvi pogled deluje kao udaljavanje. Međutim, one nam omogućavaju da se izdvojimo i da sagledamo sebe i osobu s kojom smo u lošim odnosima iz šireg ugla. Na taj način pružićemo sebi mogućnost da loša osećanja zamenimo neutralnošću. Čak ako i ne uspemo odmah da popravimo odnos s tom osobom, više se nećemo međusobno uznemiravati negativnim osećanjima, što je vrlo važan korak ka stvarnom prihvatanju.

Ako vam se ne sviđa mesto na kome se nalazite na porodičnoj slici, nacrtajte drugom bojom svoj znak tamo gde biste želeli da budete. Zašto želite da promenite svoje mesto? Šta možete učiniti  da biste zauzeli mesto koje želite?

Šta možete učiniti da biste prihvatili mesto na kome se sad nalazite? Zašto je ono dobro? Opišite njegove prednosti.

Ovu igru možete izvesti i sa svojom decom i sa ostalim ukućanima. Vrlo je važno da tada pažljivo slušate jedni druge i da budete strpljivi i tolerantni, posebno ako se pojave bilo kakva bolna osećanja. Na kraju možete rasporediti članove svoje porodice onako kako želite.

 

Izvor: deteplus.rs, 06. septembar 2010.

Similar Articles

Valdorfsko obrazovanje U prostorijama vlada prijatna atmosfera, nameštaj je od drveta, igračke od prirodnih materijala: vune, svile i drveta. Dete često ima prvo iskustvo Valdorf škole još kao beba
Karakteristike temperamen... O karakteristikama temperamenta kod dece, piše Žana Borisavljević, autorka programa “Veštine roditeljstva” koji se realizuje u okviru programa organizacije Obrazovanje plus. Znanja o temperamentima svakako ne treba
Pesme za decu i odrasle k... Predstavljamo vam novu zbriku pesama naše saradnice i omiljene autorke, Vesne Belčević. Ove pesme su namenjene deci i nama odraslima koji čuvamo dete u sebi. Nadamo se
MOJ ŠEŠIR NA TRI ĆOŠK... Žana Borisavljević pokazuje pokrete za pesmu Moj šešir na tri ćoška na Susretima vaspitača na Zlatiboru u novembru 2010. http://www.youtube.com/watch?v=k_RqVQp32EI Izvor: deteplus.rs, 11. decembar 2010.
Napravite sa decom “... U Velikoj Britaniji zakon roditeljima dozvoljava da decu sami školuju kod kuće. Veliki broj roditelja koji bi voleli da im deca pohađaju Valdorf škole, a zbog različitih razloga
Tema meseca za februar je... “Prijatelj nije ništa manje nego remek delo prirode.”                    R. W. Emerson Prijatelji. Često ih uzimamo zdravo za gotovo.
“Tip, tap” i ... Aktivnosti koje predstavljamo usmerene su na razvoj kognitivnih sposobnosti kod dece. U razvoju kognitivnih sposobnosti veoma je važan manuelni rad, a prvenstveno rad prstima. Nauka kaže da se
Čas u prvom razredu Reč... U okviru projekta “Holistički pristup u radu sa decom u prvom razredu”, u 2008/2009. godini, koji je realizovala organizacija Obrazovanje plus, 28 učitelja prvog razreda iz 18 beogradskih
Kako poslati rad Primeri dobre prakse su primeri koji ukazuju na to kako se neke aktivnosti sa decom u porodici, vrtiću i školi rade na drugačiji način od uobičajenog. Karakterišu
Priprema predškolaca za ... Za vaspitače je često pitanje kako da predškolce pripreme za polazak u školu, za čitanje i pisanje, a da se ne bave oniim što će učitelji raditi