Deca i kreativnost

Kreativnost ne bi trebalo da u školama bude na marginama nastavnog procesa, već da postane jedan od najvažnijih zadataka škole u obrazovanju celovitih ličnosti. Stvaranje atmosfere u kojoj se deca osećaju sigurna, slobodna da se izraze i socijalno prihvaćena, uprkos svakoj različitosti koju možda osećaju u odnosu na druge, je od najviše važnosti za integralni razvoj deteta. U nastavku je deo teksta Verice Sekulić – Prikaz tehnike kreativnog učenja. Ceo tekst možete pročitati OVDE

KARAKTERISTIKE DEČJE KREATIVNOSTI

Postoji razlika između kreativnosti odraslih i dece. Kada govorimo o kreativnosti odraslih obično mislimo na neku vrstu ekspertnosti koja uključuje tehničku veštinu, umetničku  sposobnost, talenat ili poznavanje potrebnih informacija koje mogu značajno da doprinesu onome što stvaraju; odrasli imaju radne navike, razvijenu koncentraciju i istrajnost, sposobnost stvaranja novih mogućnosti i otvorenost za nove ideje. Deca očigledno imaju manje iskustva nego odrasli i zato su manje stručna, a njihove radne navike nisu razvijene. Ali ona imaju jedinstvene načine razmišljanja i pristupa koji su potpuno sveži i neopterećeni već naučenim. Fokus u radu s decom je na samom procesu stvaranja, a ne na produktima, kojih može biti, ali nisu obavezni.

Kad je kreativnost u pitanju, kod dece su posebno važne tri karakteristike mišljenja:

1. Osetljivost na unutrašnje i spoljašnje podsticaje

2. Izostanak inhibicije

3. Mogućnost potpune obuzetosti nekom aktivnošću

ZNAČAJ KREATIVNOSTI U SAVREMENOJ ŠKOLI

Danas se vodi velika bitka između dva pristupa školi i obrazovanju, iza kojih se nalaze dve filozofije života: jedna posmatra čoveka kao upotrebnu vrednost u opštem procesu proizvodnje koji ima za krajnji cilj gomilanje materijalnih bogatstava i posmatra obrazovanje kao osposobljavanje čoveka da bude koristan na tržištu rada, u službi ekonomskih potreba sredine u kojoj živi; druga posmatra čoveka kao jedinstveno i celovito biće koje ima sposobnost da se tokom čitavog ţivota razvija, menja i stvara. Prva struja je visoko kompetitivna, usavršava testove, postavlja vremenska i prostorna ograničenja, a mogućnosti obrazovanja uslovljava novcem i sužava standardima koji su spolja postavljeni i nisu povezani sa konkretnom decom i njihovim potrebama.

Druga struja ima sasvim drugačiju postavku, ona veruje u bazične potencijale ljudskog bića, i pokušava da ih sačuva stvaranjem pozitivnog okručenja. U kontekstu ove druge struje obrazovanja pojmovi kreativnost i stvaralaštvo dobijaju posebnu vrednost jer se sve više smatra da je ključni zadatak savremene škole da izgradi stvaralačku ličnost učenika. Pozitivno okručenje u školi je osnovni preduslov za bilo kakav rad na polju podsticanja i oslobađanja dečje kreativnosti. Oslobađanje dečje kreativnosti leži uglavnom na dva psihološka uslova: psihološkoj sigurnosti i psihološkoj slobodi. Psihološka sigurnost je spoljni uslov koji deci pruža bezbednost i empatiju, dok je psihološka sloboda unutrašnji uslov koji proizlazi iz deteta koje je slobodno da se samoizražava i slobodno igra.

Kreativnost ne bi trebalo da u školama bude na marginama nastavnog procesa, već da postane jedan od najvažnijih zadataka škole u obrazovanju celovitih ličnosti. Stvaranje atmosfere u kojoj se deca osećaju sigurna, slobodna da se izraze i socijalno prihvaćena, uprkos svakoj različitosti koju možda osećaju u odnosu na druge, je od najviše važnosti za integralni razvoj deteta. U takvoj atmosferi, svako dete će razviti onaj potencijal koji mu je rođenjem dat i svako će, uprkos različitosti, biti sposoban da pruži svoj doprinos zajednici u kojoj se nalazi.

Izvor: deteplus.rs, 19. april 2012.

Similar Articles

Predstavljamo program ... Jelenu Želeskov Đorić smo već predstavljali u ovoj rubrici a Žana Borisavljević je takođe prisutna na ovom sajtu kao kolumnista i autor mnogih tekstova, ali ovog puta ih predstavljamo zajedno,
Tema meseca za jul je IGR... Igra je nešto što nam prirodno dolazi kada smo deca, kao disanje… Zapravo, igra je za decu način postojanja. Kroz igru se uspostavlja kontakt sa svetom oko
MAŠTA I KREATIVNOST Kreativnost  nije dar koji poseduju samo neki srećnici, već je to veština koja se uči, vežba  i razvija. Svaka veština je radnja koja nam je u početku
Osnovano Valdorf društvo... U Beogradu je 27. decembra 2012. godine održana osnivačka skupština udruženja VALDORF DRUŠTVO – SRBIJA. Cilj udruženja je da doprinese promociji principa Valdorf pedagogije u odgajanju, vaspitanju
Igra s čašama Naše male saradnice, Lara i Una, nastavljaju da nam pokazuju zanimljive i korisne igre koje deci pomažu u razvoju motorike, koordinacije i kognitivnih veština. Pogledajte OVDE snimak igre s
Opšte preporuke za rad s... Komunikacija sa detetom • Budi strpljiv. • Budi konkretan – izbegavaj nejasne i neodređene termine kao što su: kasnije, možda, zašto si to uradio? • Izbegavaj idiome,
PROGRAM OBUKE UČITELjA: ... REZIME U okviru Projekta stručnog usavršavanja Zimski sureti učitelja Srbije realizovan je i program: Da kod učitelja svako uči radosno i lako. Program je osmišljen kao dvosatna
MOJ ŠEŠIR NA TRI ĆOŠK... Žana Borisavljević pokazuje pokrete za pesmu Moj šešir na tri ćoška na Susretima vaspitača na Zlatiboru u novembru 2010. http://www.youtube.com/watch?v=k_RqVQp32EI Izvor: deteplus.rs, 11. decembar 2010.
Kako da Vaše dete zavoli... Mnogo je razloga zbog kojih bi trebalo razvijati ljubav prema knjizi i naviku čitanja u što ranijem uzrastu. Dobra knjiga podstiče razvoj inteligencije, povezivanje govornog i pisanog
Predstavljamo projekat &#... U školskoj 2011/2012. godini, Obrazovanje plus će u 5 osnovnih škola i 5 predškolskih ustanova u Srbiji, realizovati projekat “Škola / vrtić kao centar holističkog obrazovanja”. Učešćem u ovom projektu,